Hosszú idő után újra: Üdv Kedves Mindenki!
Visszatérek a már megszokott klip fejtegetésemhez, ezúttal nem egyetlen, hanem rögtön két klippel. Ennek az oka nagyon egyszerű. Anno, a Fever kapcsán nem sok mondanivalóm volt, és őszintén szólva önmagában még most sem, de most vannak olyan gondolataim, amik kapcsán majd szeretnék rá visszautalni. A felkiáltójel viszont így is a Tamed-Dashed-en lesz, és azzal is kezdeném az egész sztorit. Ahogy a szokás diktálja, most is egy szövegfordítással kezdek, hogy utána legyen miből mazsolázni.
HeeSeung Jay Jake SungHoon Sunoo JungWon Ni-ki
Nem hagyhatom, hogy megszelídítsen
A vágy magával ragadó fénye
A gyönyörű és közben groteszk álmaim
Meg fognak változtatni engem
Két válasz között, egy dilemmával
Egy kesze-kusza dimenzióban rekedtem
Félek megtenni az első lépést
Gyűlöletes kérdés ez a: "lenni vagy nem lenni?"
Olyan ez, mint a forró nyár (Na Na Na)
Jobb, ha elmenekülök (Na Na Na)
Még ha elámít is a tűzijáték, magam mögött hagyom
Még nem tudom biztosan a helyes választ
Hagyom, hogy a felforrósodott szíven vezessen
Nem állíthat meg olyasmi, mint a perzselő szomjúság
Nyár van (Na Na Na)
Jobb ha menekülök (Na Na Na)
A lángoló Nap még mindig egyre jobban csábít
Könyörgöm az iránytűmnek, hogy ne hagyjon cserben
Nyár van (Na Na Na)
Jobb, ha menekülök (Na Na Na)
Ohohoh Ohohoh Ohohoh
Ohohoh ohoh még ha nem is ez a helyes válasz
Ohohoh ohoh még ha nem is ez a helyes válasz
Ó, mégis jobban tenném ha megállnék?
A megszállottja vagyok ennek a homályos álomnak
Ó, bárcsak újra gyermek lehetnék
Akivé mostanra váltam, nem tűnik ismerősnek
Olyan ez, mint a forró nyár (Na Na Na)
Jobb, ha elmenekülök (Na Na Na)
Bár akár tovább rohanok, akár megállok
Nem tudhatom, mi fog történni velem
Hagyom, hogy a felforrósodott szíven vezessen
Nem állíthat meg olyasmi, mint a perzselő szomjúság
Nyár van (Na Na Na)
Jobb ha menekülök (Na Na Na)
A lángoló Nap még mindig egyre jobban csábít
Könyörgöm az iránytűmnek, hogy ne hagyjon cserben
Nyár van (Na Na Na)
Jobb, ha menekülök (Na Na Na)
Belefáradtam az aggodalmaskodásba
Abba, hogy két tűz közé keveredtem
Hát így tovább, így tovább, most csak folytassuk így tovább
Csak rohanjunk, rohanjunk most ugyanígy tovább
Ha téged is ugyanazok a kérdések ejtenek foglyul
Ha te is megdermedtél a döntésképtelenségtől
Csak fogd meg a kezem és meneküljünk együtt
Hagyom, hogy a felforrósodott szíven vezessen
Nem állíthat meg olyasmi, mint a perzselő szomjúság
Nyár van (Na Na Na)
Jobb ha menekülök (Na Na Na)
A lángoló Nap még mindig egyre jobban csábít
Könyörgöm az iránytűmnek, hogy ne hagyjon cserben
Nyár van (Na Na Na)
Jobb, ha menekülök (Na Na Na)
Ohohoh Ohohoh Ohohoh
Ohohoh ohoh még ha nem is ez a helyes válasz
Ohohoh ohoh még ha nem is ez a helyes válasz
A dal kulcsszava a "vágy", a kérdés pedig, ami körül vizsgálódunk az pedig az, hogy a fiúk hogyan kezelik azt. Gyötrő gondolatként megfogalmazzák magukban: "Nem hagyhatom, hogy megszelídítsen a vágy magával ragadó fénye." Még mindig azon a ponton vagyunk, hogy az ENHYPEN egy fiatal csapat, akik a siker szelét megérezve könnyen kapzsivá válhatnak megrészegülve az elismeréstől. A kötőjel két oldalán lévő szó a két lehetőséget mutatja be a szituációban. A "tame", azaz szelíd szó arra utal, hogy a fiúk megszelídülnek, vagyis alávetik magukat a vágyaiknak, a "dash", azaz megiramodni kifejezés pedig azt a lehetőséget nyújtja, hogy elmeneküljenek előle.
Ahogy a korábbi címadó dalokban is, most is a Nap testesíti meg a siker ragyogását, és a vágy tárgyát is. Ez magában foglalja mások elismerését, a luxust, minden vonzó dolgot, ami az idol pozícióval jár. Ugyanakkor ez a Nap egy fájdalmas dolog is az életükben, hiszen ebben a rivaldafényben az addig megszokott világuktól teljesen elszigetelődnek, ez az új közeg ismeretlen és ijesztő számukra, és maguk is érzik, hogy a kapzsiság, ami kezd eluralkodni rajtuk, egy elég taszító tulajdonság.
Önmagában a Dimension albumsorozat erről az új, ismeretlen, kifordított Dimenzióról fog szólni, amit már a Drunk-Dazed is fejtegetett, az alcímként feltüntetett Dilemma szó pedig ezt a "megadom magam-nem adom meg magam" kérdést boncolgatja.
Ha a szövegből indulunk ki, a válasz inkább a "nem adom meg magam" felé billen, de valahogy érezzük, hogy nem egészen ez a helyes válasz, ahogy HeeSeung és Jay sorai is erre utalnak: "még ha nem is ez a helyes válasz"
Mielőtt fejest ugranánk a klip képeinek elemzésébe, felhívnám a figyelmet az album 3 verziójára. Normál esetben nem nagyon foglalkoztam volna vele, mivel nem tervezek albumot venni, de mégis szembe ötlött a dolog a comeback shown tartott előadás alatt. A srácok a fellépésen két díszlettel dolgoztak. Az egyik egy iskola elölnézetből -bár ez minket most hangyányit sem érdekel-, a másik pedig egy football stadion -ez már annál inkább. Az eredményjelző táblán négy csapat neve szerepel folyamatosan váltakozva, mégpedig: Dilemma, Odyssey, Skylla, Charybdis. Ez az album címe és a három verzió neve.
E három verzió neve magyarosan így hangzik: Odüsszeia, Szkülla és Kharübdisz. (Na gyerekek hogy is volt? Miért hallgattok így? Hát tanultuk!) Na, akkor idézzük fel szépen azokat a csodálatos irodalomórákat! Ha nem is merültetek el a görög mitológiában túlzottan, akkor is meg kell lennie a dolognak addig, hogy Odüsszeia, ott szerepel a csodás kötelező olvasmányok között. Röviden: Homérosz nevéhez köthető 24 énekből álló eposz. Azt beszéli el hogyan tért haza Odüsszeusz, Ithaka királya Trója ostroma után. Szkülla és Kharübdisz az egész mű 12. énekére utal, mely három epizódot foglal magába a következő címekkel: A szirének, Szkülla és Kharübdisz, valamint Héliosz tehenei. Az ének elején Kirké jóslatokkal és tanácsokkal látja el Odüsszeuszt. Elmondja, hogy először a szirének szigete mellett fognak elhajózni, akiknek éneke mindenkit elbűvöl, de felfalják azt, aki a közelükbe merészkedik. Kirké azt tanácsolja Odüsszeusznak, hogy tömje be az emberei fülét viasszal, ő azonban meghallgathatja a szirének énekét, de kötöztesse magát a hajó árbocához, és kösse a többiek lelkére, hogy el ne eresszék, bárhogy is rimánkodik. Így is lesz. Bár az albumok címe nem erre az epizódra utal, de ezt is összefüggésbe lehet hozni a dallal, hiszen Odüsszeuszban a szirének egy olyan vágyat ébresztenek, aminek nem szabad engednie.
A történet szerint ezután a kalandorok két irányba mehetnek tovább. Az egyik irányban a Bolygó Szikla van, ami még a közelben elszálló galambokat is elpusztítja. A másik irányban pedig két szikla is van, az egyikben egy barlang van, ahol Szkülla, a hat fejű szörny lakik, a másikban Kharübdisz rejtőzik, egy hatalmas örvény, ami naponta háromszor hatalmas erővel beszívja, majd kilöki a tengervizet, ezzel elpusztítva temérdek hajót. Kirké azt tanácsolja, hajózzanak a Szkülla felé, mert bár a szörny mindegyik feje felfal egy-egy embert, a többieknek van esélyük túlélni. A sztori persze megy tovább, de a lényeg számunkra az, hogy Odüsszeusznak Szkülla és és Kharübdisz jelenti a két választási lehetőséget, ami miatt dilemmában van, így róluk lett elnevezve a két album, ami szintén két lehetőséget mutat be nekünk. Szemezgessünk először a Szkülla képeiből (Ha nem bánjátok, mostantól inkább a magyaros verziót használom, nektek is könnyebb kiolvasni.):
Amint látható, a Szkülla verzió azt a lehetőséget mutatja be vizuálisan, hogy a fiúk teljes mértékben fejet hajtanak a vágyaik előtt. Ezeken a képeken elegáns ruhákat viselnek, puccos berendezés van körülöttük. Jay körül papírpénz, míg Sunoo körül fényes pénzérmék hevernek. HeeSeung és Jake fotóin megjelenik a vörös fény, hiszen többször is "vörös Nap"-ként emlegetik vágyuk tárgyát, annak a fényében fürdőznek. Az egész koncepcióból süt a ragyogás. Ugyanakkor az is látszik, hogy a fiúk nem egészen boldogak, a kinti világtól teljesen elszigetelődtek, az albumban ezért mindenkiről van ablakon kitekintős kép, amin elég világfájdalmas képet vágnak. SungHoon egy tükörbe néz idegenkedve. A szöveg arra is utal, hogy a fiúk az új életükben nemcsak, hogy úgy érzik, hogy egy új dimenzióba kerültek, de saját magukat sem látják ismerősnek. A Drunk-Dazed szövegében Jake utal erre: "Őszintén szólva, félek. A tükörben látott képem valaki idegennek tűnik." SungHoon koncepciós képe ezúttal pontosan ezt az érzést ragadja meg. Az aktuális Tamed-Dashed-ben pedig Sunoo mutat rá erre a gondolatra eképpen: "Ó, bárcsak újra gyerek lehetnék! Akivé mostanra váltam, nem tűnik ismerősnek."
Ezután vizsgáljuk meg a Kharübdisz verziót!
Tulajdonképpen a klip tengerparti jelenetének helyszínét és ruháit használták. Illik is a történethez, végül is az Odüsszeia egy tengeri utazást mesél el. A ruhájuk alapjában véve valamiféle matrózruha-focimez kombináció. Így illik a tengeri utazás kalandori és a klip szempontjából fontos sportolói szerepkörhöz is. A kisfilm tehát az, ami levezeti nekünk azt az utat, amin át végül eljutunk a valós megoldáshoz.
A dilemmát megint, mint minden címadó dalnál, két szálon vizsgáljuk. Az egyikben a fiúkra idolként tekintünk, ez tehát a valós életük. A másik szálon a fiúk vámpírok, ez a fiktív szerepük. Az elsőben a vágyuk tárgya, a siker, az elismerés, az előadói karrier, a rájuk leselkedő veszély pedig az, hogy ennek hatására kifordulnak magukból. Vámpírként pedig a Nap után áhítoznak, aminek a fényétől elporladnak.
Az első jelenetek között a srácok iskolájába csöppenünk, újból felbukkannak a Drunk-Dazed-ből már ismert egyenruhák. Azonban míg az előző dalnál minden éjszaka zajlik, lévén a vámpírok nem bírják a napfényt, itt ennél világosabb már nem is lehetne. Feltételezhetjük, hogy mindeddig a szereplőinknek éjszakai tanórákra kellett járniuk, és ugyanekkor volt alkalmuk a szórakozásra is, itt azonban úgy tűnik, ez a korlátozás már nem áll fenn. A történet folyamán végigkísérhetjük hogyan történik ez a lényeges változás. Valahol az elején már fel is tűnik egy érdekes fordulat, amint HeeSeung megállítja a rögbilabdát mielőtt az az iskola címerébe csapódna:
Ez emlékeztet bennünket arra, hogy a fiúk idővel újabb és újabb képességeket sajátítanak el. Például Ni-ki a Given-Taken-ben már tudott lebegni, de a Drunk-Dazedben láttuk először a teleportáláshoz hasonló gyorsaságát. Ez a valós életükben is így van. A debütálás után is muszáj, hogy az idolok fejlesszék a képességüket, nem rekedhetnek meg egy szinten. Mindegyikük másban ügyes, és mindegyikük másban fejlődik először, ezért is látunk egyes különleges erőket más-más tagnál felbukkanni először. A jelenlegi problémát itt például Sunoo oldja meg mindenki másnál előbb. A gond akkor kezdi el mélyebben foglalkoztatni, mikor egy nap megpróbálva a labdájukat összeszedni megég a keze:
Sunoo ekkor, hogy úgy mondjam "gyakorlásba" kezd. Mint idolként a koreográfiát, vámpírként a napsugarak elleni védekezést próbálja elsajátítani egy szobában, amelynek nagy része sötét, így menedéket ad, de sugarakban beáramlik a fény, így lehetőséget ad a kísérletezésbe. A kitartó próbálkozások után látjuk, hogy Sunoo maga elé emelt keze sértetlen.
Ezután következik az igazi próba, azaz Sunoo teljes valójában kiáll a Nap alá, immár biztos, hogy az erőfeszítései elhozták a sikert. Ezután követik a társai, akik először csak ernyő alatt merészkednek ki az erdőből, de látva, hogy Sunoonak semmi baja, felbátorodnak. Tehát Sunoo elsajátított egy új képességet, és valószínűleg megosztotta a módszerét a többiekkel. Fontos még, hogy a régi, kopott ruhájuk van rajtuk, ami a Given-Taken időszakára emlékeztet. Ez azt sugallja, a fiúknak sikerült olyan módszert találniuk, amivel elfogadhatják a fényes jövőt, ugyanakkor megőrzik a józanságukat és önmaguk maradnak. Míg a ruhák a régi önmagukat jelentik, az erdő a korábbi életüket, vagy konkrétan a gyakornoki időszakot jelenti. A korábbi dalok utalnak arra, hogy az erdőben bolyongtak, amíg meg nem találták a határt, amit átlépve idollá/vámpírrá váltak. A következtetés tehát, hogy most új életet kezdenek a Nap alatt, de önmagukból nem fordulnak ki.
A labda szintén önmagukra utal, hiszen a fehér verziója pontosan olyan, mint egy tojás. A tojás volt az I-LAND szimbóluma, a túlélő műsoré, ami által az ENHYPEN debütált. Arra utalt, hogy aki debütálni akar, annak idolként kell megszületnie, a születéshez pedig át kell törnie a tojáshéjon. Az amerikai foci egyébként egy elég agresszív sport, meg kell harcolni az ellenféllel, ahogy az előadók élete sem mentes a küzdelmektől. Mivel a labda azt az "én"-t jelenti, aki a fiúk valódi személyisége, ez arra mutat, hogy a csatájukat a valódi önmagukként kell megvívniuk.
Az egész kisfilm pedig egy szép keretbe van foglalva. A legelején ugyanis Ni-ki a biztonságos árnyékban maradva nyújtózkodik a napfényben fürdőző labdáért, ezért a régi-új, érett, sikeres személyiségért el nem érve azt. A videó legvégén viszont minden gond nélkül besétál a vakító fénybe érte.
Lényegében a klip az Odüsszeiánk, ami magában foglalja a problémát, a lehetőségeket, és a megoldást, a szöveg viszont a Kharübdiszre utal, tehát arra a lehetőségre, hogy teljes mértékben hátat fordítanak a vonzó lehetőségeknek. Abban biztosak, hogy a helyes válasz a szívükben, önmagukban, az ösztöneikben rejlik, hiszen attól várják a megoldást, ezért szólnak úgy a refrénben, hogy: "Hagyom, hogy felforrósodott szívem vezessen." és "Könyörgöm az iránytűmnek, hogy ne hagyjon cserben." Én legalábbis úgy értelmezem, hogy a belső iránytűnkről, a józan ítélőképességünkről van itt szó. A srácok viszont úgy érezhetik, hogy a vágy, ez a nyárban egészen kiteljesedő Nap túl nagy veszélyt jelent a józanságukra nézve, így a menekülés mellett döntenek a hallgatót is arra ösztönözve: "Ha te is megdermedtél a döntésképtelenségtől, csak fogd meg a kezem és meneküljünk együtt!" "még ha nem is ez a helyes válasz". Az a következtetés tehát, hogy még ha nem is ez a helyes válasz, ez számunkra a biztonságosabb, tehát húzzuk fel a nyúlcipőt!
Így összegezve a Tamed-Dasheddel kaptunk egy marék Odüsszeuszt a képpel, és egy másikat marékkal a Kharübdiszből a szöveggel. De hol a Szküllánk? A Szküllánk nem más mint a Fever, úgyhogy lapozzunk is oda!
HeeSeung Jay Jake SungHoon Sunoo JungWon Ni-ki
A jeges tekinteted vörösen izzik
Ketté hasít engem, bizonytalanná tesz
Itt állok a te trónod előtt, és miattad
A tűz belülről emészt fel egészen
Mihez fogok kezdeni? A kezeim parázslanak
Kinyújtom őket feléd, de el nem érhetlek
Soha nem tapinthatlak meg téged
Mindegy, hogy mennyire vonzódok hozzád
De minél jobban fáj, annál jobban akarlak
Kérlek, legyen vége! Ne, nehogy vége legyen!
Kérlek, legyen vége! Ne, nehogy vége legyen!
Te vagy az oka annak, hogy a testem lángokban áll
Miattad szomjazik a szívem rettenetesen
Mintha lázas, lázas, lázas lennék
Magamhoz akarlak ölelni
Magamhoz akarlak ölelni
Ellöksz magadtól, de a tűz nem alszik ki
Hamuvá válik, de a parázs újból felizzik
Mintha lázas, lázas, lázas lennék
Vállalom a fájdalmat érted
Vállalom a fájdalmat érted
Ne állj le!
Igen, mindennap, mindennap keltsd fel bennem a tüzet!
Kérlek, állj le!
Drága napsugaram, állj le édes, ó édes!
Hozzád fohászkodom, hogy tégy végre valamit
Akármi is legyen az
Engedj szabadon! Húzz magadhoz!
Engedj szabadon! Húzz magadhoz!
Te vagy az oka annak, hogy a testem lángokban áll
Miattad szomjazik a szívem rettenetesen
[JaNi] Mintha lázas, lázas, lázas lennék
Magamhoz akarlak ölelni
Magamhoz akarlak ölelni
Ellöksz magadtól, de a tűz nem alszik ki
Hamuvá válik, de a parázs újból felizzik
Mintha lázas, lázas, lázas lennék
Vállalom a fájdalmat érted
Vállalom a fájdalmat érted
Te vagy az oka annak, hogy a testem lángokban áll
Miattad szomjazik a szívem rettenetesen
Mintha lázas, lázas, lázas lennék
Magamhoz akarlak ölelni
Magamhoz akarlak ölelni
Ellöksz magadtól, de a tűz nem alszik ki
Hamuvá válik, de a parázs újból felizzik
Mintha lázas, lázas, lázas lennék
Vállalom a fájdalmat érted
Vállalom a fájdalmat érted
Anno, ahogy a Drunk-Dazeddel foglalkoztam, úgy éreztem, nem lett lezárva minden szál, így arra számítottam, vagy az album második klipje boncolgatja tovább a dolgot, vagy folytatódik tovább a Border sorozat. Ehelyett nemhogy nem folytatódott, de a Fever már előre az új, Dimension sorozatra utalt. Persze ettől még lehet, hogy előbb-utóbb választ kapok a kérdéseimre, és az sem kizárt, hogy lesz még a Border sorozathoz tartozó album. Volt már rá példa, hogy egy csapat megszakított egy sorozatot és később visszatért rá. Na nézzük, miért is a Fever a mi Szküllánk!
A szöveg, akárcsak a Tamed-Dashed esetében a fiúk vágyakozását meséli el, aminek a tárgya elsősorban a Nap, mint mindig. A Fever esetében Ni-ki ad nevet neki: "kérlek állj le, drága napsugaram..." A kisfilm képei nagyon hasonlítanak a Dimension Szkülla verziójának a képeire, a fiúkon az előkelő, lovagi kosztümük van, és a ragyogást, gazdagságot olyan eszközökkel emelik ki, mint a konfetti zápor, a csillogó smink, vagy a tűzijáték. A tűzijátékra szintén van egy utalás a Tamed-Dashedben: "Még ha elámít is a tűzijáték, magam mögött hagyom."
A fiúk a Nap utáni vágyakozása, ahogy már többször is említettem, valami olyan utáni sóvárgás, ami veszélyes és torzító hatású, ezért ennek megerősítésére a klip még egy elemet használ, ami a vámpírokra halálos lehet, ez pedig az ezüst. Ennek a bemutatására SungHoon lett kiválasztva, akit megbabonáz, ahogy Ni-ki egy ezüstláncot lebegtet előtte, majd szintén egy ilyen láncot látunk a szívére tekeredve. Ez egy képletes dolog, szerelmes dalokban sokszor hangzik el olyan utalás, hogy a szeretetünk tárgya a szívünkben van vagy aköré fonódik.
A dilemma jelenléte ebben a dalban is érezteti jelenlétét, a srácok ugyanis állandóan hadakoznak önmagukkal eképpen: "Kérlek, legyen vége! Ne, nehogy vége legyen!" "Engedj szabadon! Húzz magadhoz!" Tehát van némi ellenkezés, amit látni is láthatunk, a fiúk például hideg zuhanyt vesznek, illetve Ni-ki arcot mos, amivel a csillogó sminkjétől megszabadul. Ezt a sminket tekinthetjük egyfajta szemmel látható tünetnek, amennyiben a vágyat egy betegségként kezeljük. Azonban a betegség tüneti kezelésével a kór még maga nem feltétlenül szűnik meg. A legegyértelműbb tünet itt a láz, amivel a srácok megpróbálják felvenni a harcot.
Mivel ez a dal képviseli a Szküllát, a végső elhatározás itt a behódolás mellett történik, vagyis a srácok minden gyötrelmet elfogadnak, hogy elfogadják sóvárgásuk tárgyát. Kijelentik: "Vállalom a fájdalmat érted."
Végső megerősítésként, ahogy már említettem, a Szkülla az eredeti történetben egy hatfejű szörny. A kisfilm elején lévő sötét árnyak, amik elől a fiúk menekülnek, megfeleltethetőek a fejeknek, amik az utazókat elragadják. Kirké azért javasolta a Szküllát, mert ha hat fej elragad egy-egy embert, a többieknek még van esélyük megmenekülni. Ebben az esetben hét tagunk van, tehát valakinek van esélye a túlélésre.
Jelenleg ennyit tudtam összeszedni, és persze ezek a dolgok nincsenek kőbe vésve. Lehet, hogy például a rögbilabdába én többet látok, mint ami. Mindenesetre, ha van valamilyen észrevételetek, vagy valamit ellentmondásosnak gondoltok, vagy akármi, örülnék ha írnátok pár sort. Néha elképzelem, hogy odaállok a HYBE taem-je elé, aki ezt kitalálta, leteszem eléjük a kis irományom, és azt mondják: "Igen, itt erre gondoltunk. Nem, itt totál másra gondoltunk, de van benne logika. Amit te írtál, az is jellemzi a srácok életét, látszik, hogy van benned empátia. Ésszerűen felépítetted a következtetéseidet." Szép álom, tudom. Lehet, hogy kicsit elszálltam, vegyétek úgy, hogy ez egy mini fanfiction! HYBE Team híján viszont rátok vagyok szorulva, hogy értékeljetek vagy kijózanítsatok, vagy csak megosszátok a saját gondolataitokat. Kérlek, ha tetszenek a fejtegetéseim, adjatok egy kis motivációt! Ha pedig valami nem egészen világos, kérdezzetek és/vagy bogarászzátok át az előző dalok leírásait is! Köszönöm, hogy itt voltatok!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése